VitrumNet kiest voor NOC as a Service van Serverius

Door: Redactie -Serverius

Netwerk en organisatie klaar voor de toekomst door efficiënt beheer

VitrumNet, exploitant van een eigen glasvezelnetwerk in het gebied van Barendrecht, de ‘Drechtsteden’ tot aan Gorinchem/Leerdam, is de nieuwste klant voor NOC as a Service van Serverius. Beheer van het eigen netwerk en backbone zijn uitbesteed, zonder dat VitrumNet daarbij de regie uit handen heeft gegeven. Inspelen op klantvragen is vereenvoudigd en de kosten zijn verlaagd.

VitrumNet beheert en exploiteert sinds 2005 een glasvezelnetwerk dat door 26 regionale non profit organisaties is aangelegd. VitrumNet levert uitsluitend aan ondernemingen in een regio met 20.000 bedrijven. Voor de diensten werkt het nauw samen met partners, die veelal uit de regio komen.

Toekomstgericht netwerk

“Enkele jaren terug hebben we besloten het netwerk gereed te maken voor de toekomst” zegt algemeen directeur Wico van Helden. “Toekomstgericht betekent voor ons onder andere meer flexibiliteit voor de klanten en meer diensten kunnen bieden. Om dat te realiseren hebben we maximaal grip op het netwerk nodig.”

Meer grip op het netwerk krijgen in het model waarbij bandbreedte capaciteit naar Amsterdam werd gehuurd is niet mogelijk. Van Helden: “de trend is dat aanbieders van capaciteit zelf steeds meer diensten gaan leveren. Daarmee concurreren ze met ons en de partijen waarmee we samenwerken. Voor onze klanten is dat geen goede ontwikkeling.”

VitrumNet koos daarom voor de aanleg van een eigen backbone (‘landelijke ring’) naar Amsterdam. Om die en de rest van de te wijzigen architectuur te beheren zocht men een partij waaraan kon worden uitbesteed. Van Helden: “Wij besteden niet volledig uit. De regie blijft ons net als de eerste lijn ondersteuning. Verder stellen we als eis dat we gezamenlijk het beheer blijven optimaliseren en features toevoegen. Zoiets vereist nauwe samenwerking en een klik tussen de bedrijven.” Het aantal marktpartijen dat aan de eisen van VitrumNet kon voldoen was minimaal.

NOC as a Service

Toen VitrumNet contact opnam met Serverius was dat voor een andere vraag dan het netwerkbeheer. Gijs van Gemert, CEO van Serverius: “We kregen bij het eerste contact door dat bij VitrumNet een veel omvangrijkere vraag speelde. Wat ons ook opviel was dat hun visie over netwerkbeheer naadloos aansloot op wat wij zien. Al snel kwamen we er gezamenlijk achter dat onze NOC as a Service het perfecte antwoord was op hun uitbestedingsvraagstuk.”

Serverius NOC as a Service bestaat sinds 2017 Van Gemert: “VitrumNet is een goed voorbeeld van het type klant dat hier gebruik van maakt. Zij doen zelf de eerste lijn ondersteuning en beheer. Voor complexere zaken zullen ze terugvallen op de expertise van de NOC specialisten bij Serverius.”

Van Helden: “We hebben gekozen voor NOC as a Service, omdat we daarmee zelf de regie houden over ons gehele netwerk tot aan de internetknooppunten. Beheer en monitoring is op grote schaal geautomatiseerd en gestandaardiseerd. Hierdoor kunnen we sneller en beter op marktvragen reageren. Dat is een groot verschil met het verleden, waar we van externe partijen afhankelijk waren. Door de combinatie van een nieuwe netwerk architectuur en NOC as a Service van Serverius besparen we bovendien fors op de kosten.”

“Serverius besteedt veel aandacht aan automatisering, standaardiseren en helder documenteren,“ zegt Van Gemert. “Daardoor is de klant in staat zelf veel meer zelf te doen. Bij NOC as a Service is dat ook het geval. Wij leveren de tooling voor beheer en monitoring. VitrumNet is meer dan ooit in control.”

Dé oplossing voor NOC uitbesteding

De ervaringen met VitrumNet sterken Serverius in de overtuiging dat NOC as a Service een dienst is waar de markt echt mee geholpen is. Voor beheerders en exploitanten van netwerken die, net als VitrumNet, de regie in eigen handen willen of moeten houden, maar toch een deel van de dagelijkse activiteiten willen uitbesteden, is dit dé oplossing. De case met VitrumNet laat ook zien dat NOC as a service verrassend snel kan worden geïmplementeerd. Tussen de eerste gesprekken en de oplevering van NOC as a Service zat minder dan drie maanden.